En dialysmaskins fantastiska resa
Mer än hälften av alla dialysmaskiner som används i världen tillverkas av Fresenius Medical Care. Maskinerna tillverkas på beställning och levereras till mer än 120 länder runt om i världen. En dialysmaskin innebär precisionsarbete. Maskinens modulära design gör det möjligt att anpassa den till våra patienters behov. Därför innebär leveranser till Australien bara ett mindre hinder. Här är dialysmaskinens reselogg från vår anläggning i Schweinfurt till dess destination i den australiensiska vildmarken.
Säkert förpackad
- En maskin väger mellan 120 och 150 kg.
- Runt 25 kg av vikten står specialförpackningen för.
Vi har tänkt på allt, inklusive alla klimatzoner på sjövägen. Varje maskin klarar enkelt av frost och luftfuktighet – en grundförutsättning. Trots detta är dialysmaskinen noggrant förpackad för transport för att skydda den mot fall, fukt och värme. Dialysmaskinens 8 000 komponenter måste alla vara väl skyddade. Vi tar det säkra före det osäkra.
Lastning
- Dialysmaskiner har tillverkats i anläggningen i Schweinfurt sedan 1979.
Allt klart och redo för avfärd: En dialysmaskin går till Nepal och i förra veckan skickades en sändning till Brasilien. Vår är på väg till Australien. Den lastas tillsammans med 45 andra maskiner, eftersom varje container rymmer exakt 46 artiklar. Resan kan börja.
Transport med tåg
- 497 km norrut med tåg
Från asfalt till tågräls. Nästan alla internationella exporter går via hamnen i Hamburg. Det finns ingen tid att slösa. Arbetarna i Schweinfurts containerterminal garanterar att varje container som levereras till Schweinfurt före kl. 17:00 kan lastas på ett fartyg på Elbe-floden redan nästa dag. Även vår dialysmaskin fortsätter sin resa samma kväll. Godståget når hamnen i Hamburg tidigt på morgonen, ett av 200 tåg som transporterar tusentals containrar dit varje dag.
Havstransport
- 9,3 miljoner containrar hanteras i Hamburgs hamn varje år.
Lastning i det enorma logistiknavet. Hamburgs hamn är den största omlastningspunkten för järnvägscontainrar i hela Europa. Hamnen har ett järnvägsnätverk på 200 km. På andra sidan av omlastningspunkten ankommer 5 000 containerfartyg till hamnen varje år. Vår container lastas på NYK Vesta. Fartyget, som byggdes år 2007, seglar fram och tillbaka mellan Tokyo och Hamburg. NYK Vesta, ett av de största containerfartygen i världen, har en kapacitet på cirka 7 000 containrar. En del av vägen, 8 562 nautiska mil för att vara exakt tar vi följe med den. Så långt som till Singapore. Ohoj!
Omlastning till ett matarfartyg
- I världens största hamn. Den är 29,9 km lång och har mer än 1 000 kajplatser.
Efter 25 dagar till sjöss återvänder vi till land för första gången – i hamnen i Singapore. 13 procent av alla dialysmaskiner som tillverkas i Schweinfurt skickas till Asien/Stillahavsområdet. Nästan alla gör ett uppehåll i Singapore. Trots hamnens storlek måste fartygen köa. Härifrån är det ”bara” 7710 km vidare till Sydneys hamn, vår destination. Sändningen överförs nu från ett stort containerfartyg till ett mindre containerfartyg som kallas matarfartyg och endast seglar på Stilla havet.
Leverans på plats
- Översyn hos Fresenius Medical Care innan den sista delen av resan
Det finns en viktig sak kvar att göra. Innan dialysmaskinen når kunden ska den göra ännu ett stopp i Sydney. Hos Fresenius Medical Care i Australien packas den upp helt och alla funktioner kontrolleras. Först då inleder den sista etappen av resan. En bilresa genom vildmarken. Våra medarbetare är på plats för att montera och installera den.