Hoppa till innehåll

Kontakt

För mer information om Fresenius Medical Care Sverige AB eller våra produkter, vänligen kontakta kundservice@fmc-ag.com

Välkommen till vår kundservice

Våra öppettider
Vardagar 08.00–17.00. Lunchstängt 12.00–13.00.
För akuta ärenden utanför ordinarie kontorstid är vår växel kopplad till en svarsservice.

Beställningar
Vid beställning före kl. 11.30 går varorna från oss samma dag. Ledtiden är normalt en dag men avvikelser kan ske. Leveranser till Boden, Gällivare, Kalix, Luleå, Lycksele, Piteå, Sollefteå och Skellefteå tar en extra dag att leverera.

Vid beställning av läkemedel före kl 09.30 i Stockholmsområdet samt 08.30 övriga Sverige (ej Norrland) levereras varorna efterföljande vardag. För Norrland gäller beställning före 15.30 två dagar före önskad leverans.

Vi tar helst emot beställningar via e-post till kundservice@fmc-ag.com men det går även bra att faxa på faxnr. 08–594 776 20 eller ringa på tel.nr. 08–594 776 10.

Beställningar samt retur av APD-maskin
Mejla beställning av APD-maskin till kundservice@fmc-ag.com.  Ange leveransadress samt namn och telefonnummer till mottagaren.

Vid beställning före kl. 11.30 går maskinen från oss samma dag. Ledtiden är normalt en dag men avvikelser kan ske. Leveranser till Boden, Gällivare, Kalix, Luleå, Lycksele, Piteå, Sollefteå och Skellefteå tar en extra dag att leverera.

Vid retur av APD-maskin mejla kundservice@fmc-ag.com. Ange upphämtningsadress samt namn och e-postadress till den som är mottagare av frakthandlingar och adresslapp. Ange också maskinens serienummer. 

Returdokument: Klicka här

För beställning av maskin för Hem-HD
Vänligen kontakta supporten tel: 08-594 77 640

För frågor och beställning av CRRT-maskiner
Vänligen kontakta supporten på 073-707 76 00

 

Adress

Fresenius Medical Care Sverige AB
Box 548
192 05 Sollentuna
Besöksadress: Djupdalsvägen 1
Fax: +46 (0)8 594 776 20

Alla tekniker är utbildade på samtliga våra produkter men har sitt speciella ansvarsområde. 

Kontaktperson  Expertis
Niklas Blomberg Affärsområdeschef
Roger Andersson Servicetekniker 
Projektingenjör
Claes Schumann Servicetekniker
PD sleep•safe
Patrik Lundin Servicetekniker
Akut/Adsorber
Peter Case Servicetekniker
Mikael Unevik Servicetekniker
Peter Gustafsson Servicetekniker
Roger Hammar Servicetekniker

Reklamationshantering är ett led i en produkts kvalitetskontroll. Vi är därför tacksamma för synpunkter och klagomål på våra produkter lämnas till Fresenius Medical Care snarast för snabb åtgärd. Detta är särskilt viktigt om man tror att reklamationen kan leda till indragning av ett helt parti eller produkt.

Reklamationer med medföljande produkt vidarebefordras till Fresenius Medical Cares avdelning för kvalitetskontroll i Tyskland. Om ni behöver tömma vätskepåsarna gör ni det enklast genom att klippa en bit av ”injektionsportarna”. Om ni klipper i påsen kan det vara svårt att lokalisera eventuella fel. Vi är tacksamma om ni skickar hela produkten och inte enbart den felaktiga komponenten. Vid eventuella tveksamheter går det bra att kontakta reklamationsansvarig. Se även informationsbladet längst ner på sidan. När vi fått svar från Tyskland om orsaken till reklamationen meddelar vi er skriftligen.

För PDprodukter gäller att reklamationsblanketten skall skickas tillbaka tillsammans med felande produkt för undersökning.

För HDprodukter och Akut/Aferes gäller att vår respektive reklamationsansvarig avgör om produkten skall skickas tillbaka (risk för blodsmitta). Ni skickar endast reklamationsblanketten till oss så kontaktar vi er.

 

Reklamationsansvarig PDprodukter    Marie Blom
Reklamationsansvarig HDprodukter Karolina Käld
Reklamationsansvarig Akut/Adsorber Anders Holmberg

Öppna och fyll i eller ladda ner reklamationsblanketten för respektive produktområde här:

FME produkter - Reklamationsblankett.

NxStage produkter - Reklamationsblankett

Reklamationsblanketten för FME produkter är testat för Internet Explorer 11, Windows 10. Vid annan version av webbläsare eller operativsystem som ej stödjer ”Skicka-funktionen” mejlas istället blanketten.

OBS! Reklamationsblanketten för NxStage produkter måste alltid mejlas på nedan anvisad e-post adress.

E-post: kundservice@fmc-ag.com

För information om riskhantering av potentiellt kontaminerade produkter, läs här: Rekl och riskhantering

Contact

Vänligen använd detta kontaktformulär för att mejla oss

Hitta oss här