Hoppa till innehåll

En superhjälte vinner Asien-Stillahavsområdets hjärtan

Studenter och anställda utklädda som The Kidney Kid

Studenter och anställda utklädda som The Kidney Kid

The Kidney Kid visar skolbarn vilka superkrafter njurarna har – och hur de kan skydda dessa värdefulla organ: Innan Jia-Hong Wu kan gå ut och jaga efter sina klasskompisar måste han stå stilla en stund och vänta på sin tur för att få sin blå mantel knuten med rosett av Irene Feng. Sedan kan nioåringen sticka iväg, rätta till sin  röda mask och förena sig med övriga elever på Qiao-De-skolan i stadsdelen Fangliao i Pingtung i södra Taiwan, som får  en särskilt speciell lektion idag. I en och en halv timme kommer de alla att förvandlas till The Kidney Kid, hjälten med supernjurarna.

Värdefulla lärdomar

Idén till denna karaktär kom från Dr. Alexandra Villar, Senior Director Marketing & Communications i Asien, för att nå barn i hela Asien och informera dem om deras njurhälsa, oavsett deras kulturella eller sociala bakgrund. Hela kampanjen har blivit en fråga som ligger nära hjärtat, och drevs och realiserades inom Fresenius Medical Care – med stor framgång.

”Detta är ett verkligt genombrott när det gäller förebyggande åtgärder bland taiwanesiska barn”, säger Irene Feng, VD för Provider Business på Fresenius Medical Care i Taiwan. Hon förklarar att förebyggande åtgärder och utbildning är särskilt viktiga i Taiwan, där kronisk njursvikt är vanligare än någon annanstans i världen. En av anledningarna är människors livsstil. ”40 procent av taiwaneserna dricker för lite vatten, 60 procent föredrar sötade kolsyrade drycker, och hälften motionerar inte alls, säger Irene Feng, och citerar resultaten av en webbundersökning nyligen. Det är därför hon anser att det är särskilt viktigt att vidta åtgärder på det här området.

Både flickor och pojkar är fascinerade av The Kidney Kid

Både flickor och pojkar är fascinerade av The Kidney Kid

Alla blir omedelbart entusiastiska

Fresenius Medical Care-anställda har varit aktiva i Taiwan sedan 2017 och har sammanlagt besökt åtta skolor med The Kidney Kid. Hälften av Fresenius Medical Cares anställda i Taiwan har redan frivilligt deltagit i sådana evenemang. Irene Feng har besökt fyra skolor och vill fortsätta att göra vad hon kan för att hjälpa till. ”Den här kampanjen syftar inte enbart till att öka medvetenheten om hälsosam livsstil. Projektet avser också att inspirera elever på landsbygden till att upptäcka olika möjligheter utanför deras egen miljö. Det gör att jag känner att jag gör något bra och värdefullt för samhället”, säger hon.

Mellan 20 och 40 anställda på Fresenius Medical Care ger sig iväg tidigt på morgonen, eftersom de flesta av de skolor de ska besöka ligger i avlägsna regioner i Taiwan. Så snart de anländer förbereder de sig noggrant för händelsen. Varje barn får en mantel, en mask, klistermärken, en äventyrsbok och informationsmaterial, samt färsk frukt och en flaska mineralvatten. Att knyta rosetten på barnens mantel är en första symbolisk handling för att skapa ett band mellan Fresenius Medical Cares personal och eleverna. Därefter går volontärerna igenom olika aktiviteter med barnen. Pojkarna och flickorna blir omedelbart fängslade, eftersom superhjältar är enormt populära förebilder i hela Asien.

Vi bor på landsbygden, och kunskap om njurvård är egentligen inte så vanligt här.

Su-Ling Yen
Jia-Hong Wu’s mamma
Messages of schoolchildren after The Kidney Kid events

Skolbarnen lämnar meddelanden på små papperslappar till sin superhjälte efter eventet.

Barnen för budskapet vidare

Konceptet The Kidney Kid som Fresenius Medical Care har utvecklat för hela Asien slår an särskilt bra i Taiwan. Framstående nefrologer och barnläkare talade vid invigningens presskonferens och var entusiastiska över kampanjen. Den rapporterades också av nästan alla Taiwans största medier. Fresenius Medical Cares anställda i Asien blev omedelbart entusiastiska. ”Vi tyckte allihop att det var en toppenidé för Taiwan!” minns Irene Feng. Även skolorna är entusiastiska över projektet. Läraren Cui-Ping Hsu lovordar till exempel konceptet och säger ”Barnen på vår skola lär sig genom rörelse, rekvisitan ni har tagit med ger fina visuella effekter, och aktiviteterna var kinetiska.”

Konceptet edutainment (utbildning genom underhållning) fungerar inte bara i skolorna. Barnen tar med sig The Kidney Kids budskap hem efteråt. ”Vi bor på landsbygden, och kunskap om njurvård är egentligen inte så vanligt här”, förklarar Jia-Hong Wus mamma Su-Ling Yen. ”Han kan ta med sig kunskapen hem, så får hans morföräldrar nytta av den också. Det är jättebra”. Liksom många av hans studiekamrater är Jia-Hong Wu jätteimponerad av The Kidney Kid. I slutet av denna ovanliga lektion kan barnen lämna meddelanden till superhjälten på små kort. ”Jag är så glad, och hade jätteroligt. Tack så mycket, Kidney Kid”, skrev Jia-Hong Wu. Volontärerna från Fresenius Medical Care har fått många sådana meddelanden – och därför känner de sig starkt motiverade att ta The Kidney Kid till Taiwans skolor igen 2019.

Alla i Asien-Stillahavsområdet älskar The Kidney Kid

”Jag har två superstarka njurar, och de gör mig till en superhjälte!” - Det är så The Kidney Kid presenterar sig i nästan alla länder i Asien och Stillahavsområdet. Kampanjen, som lanserades av Fresenius Medical Care för att sammanfalla med World Kidney Day 2017, har varit en enorm framgång: från Pakistan till Australien, från Indonesien till Kina. I slutet av 2018 hade den nått cirka 10.000 barn direkt. Många fler hade hört talas om den nya superhjälten och hans budskap genom omfattande täckning i media och från barnen själva.

Related content

Find more stories in our archive.