"Vi hade förberett oss så gott vi kunde – gett patienterna nödvändiga resurser som en nödsituationskost, behandlingsbeställningar och ett direktnummer till supporten. Vi hade täckt över alla maskiner och säkrat kliniken. Men vi hade inte förväntat oss en sådan enorm förödelse, och jag ville få igång stället igen. "Ramirez gick igenom sin kontaktlista för att hitta underhålls- och klinisk personal och lyckades komma i kontakt med dem. På morgonen den 21 september var Los Paseos den enda klinik på ön som var redo att ta emot dialyspatienter.
"Det var en syn," säger Ramirez. "Över 200 personer väntade på att få behandling. Lyckligtvis har vi 60 platser, så vi kunde ge varje person som väntade en tretimmarsbehandling. Vi började vid åttatiden på morgonen och jobbade ända tills klockan tre på morgonen nästa dag", säger hon. Berättelsen om Los Paseos och hur den räddade situationen genom att tillhandahålla livräddande medicinsk vård till dialyspatienter utgjorde inte bara en sällsynt strimma av hopp i de bistra följderna efter orkanen Maria, utan visar också vikten av att ha en väl genomtänkt katastrofberedskapsplan på plats.